Důchodová reforma přinesla kromě poněkud kontroverzního zavedení druhého kapitalizačního pilíře i významné změny v systému tradičního penzijního připojištění. Tento dobrovolný finanční produkt doznal v roce 2013 asi nejvýznamnějších změn od doby svého vzniku v polovině 90.let. Jak na tyto změny mají reagovat jeho účastníci? Co zajímavého jim může přinést přestup k účastnickým fondům?
Zákon o doplňkovém penzijním spoření č.427/2011 Sb. totiž stávající penzijní fondy poslal ve své třinácté části během roku 2012 do transformace a udělal z nich s účinností od 1.ledna 2013 transformované fondy pod správou nových penzijních společností, zvláštní součást tzv.třetího pilíře. Ponechal jim vlastnosti původních penzijních fondů včetně nároků na různé dávky, ale současně na ně vztáhnul novou politiku státních příspěvků. Více jak 5,15 milionu účastníků spoření v transformovaných fondech evidovaných k 31.prosinci 2012 tak může už několik měsíců řešit otázku, zda v nich zůstat i nadále nebo zda se vůbec zaobírat myšlenkou přestupu do nových účastnických fondů. A finanční poradci by jim měli poskytnout kompletní informace a podklady k finálnímu rozhodnutí, protože podobně jako rozhodnutí o vstupu či nevstupu do II.pilíře není ani přestup z transformovaného fondu jednoduchým černobílým problémem. A aby toho nebylo málo, měli by pak vše ještě zasadit do kontextu s ostatními produkty klienta, především pak s pravidelnými investicemi.
Ke správnému posouzení otázky, zda zůstat v transformovaném fondu či nikoliv, si nevystačíme s pouhými matematickými propočty budoucí výnosnosti. Bez znalostí celého klientova portfolia, jeho konkrétní životní situace a plánování všech finančních cílů nemůžeme nikdy připravit správné doporučení. Ideální řešení přitom neexistuje, vždy budeme na jedné misce vah vážit budoucí výnos a na druhé různé režimy zdanění, případnou vratku státního příspěvku a možnosti poskytovaných dávek.
Pro setrvání v transformovaném fondu mluví na první pohled především srozumitelnost a neměnnost základních parametrů spoření, větší pestrost poskytovaných dávek a tím pádem lepší využití pro většinu životních situací, a to zejména z pohledu dědictví. Zůstanou v něm zřejmě i ti, kteří chtějí prostředky díky výsluhové penzi užít i dříve jak v důchodovém věku a preferují dřívější likviditu nad výnosem. Seřadíme-li si největší výhody transformovaných fondů přehledně, nemůžeme určitě opomenout:
Výhodu každoročního nezáporného zhodnocení schválně neuvádím, protože pro prioritu dosažení dlouhodobého zajímavého výnosu je tento parametr jednoznačně brzdou.
Mezi nevýhody spoření v transformovaném fondu lze z pohledu různých životních situací uvést zejména:
Pro přestup do některého z účastnických fondů se zřejmě rozhodnou ti, pro které je jednoznačnou preferencí především zajištění vlastního důchodu a maximalizace prostředků na něj, zatímco ostatní životní situace ( zejména dědictví a další zajištění rodiny) dávají spíše do pozadí. Mezi výhody můžeme tedy uvést především:
Mezi nevýhody nových účastnických fondů můžeme naproti tomu zařadit zejména:
Zejména absence pozůstalostní penze oproti transformovaným fondům se ukazuje pro rozhodování jako stěžejní záležitost, neboť vratka státního příspěvku a výnosů z něj ovlivní výnosnost produktu zásadním způsobem (viz. tabulka)
Zatímco k problematice druhého pilíře bylo napsáno již spoustu argumentů pro a proti, polemika se přitom vedla i k tomu, zda jej srovnávat s prvním průběžným pilířem nebo spíše ostatními možnostmi investic a známým investičním trojúhelníkem, třetí pilíř to má v tomto bodě jednodušší. Srovnávat ho můžeme se všemi klasickými možnostmi pravidelného investování z pohledu jeho výnosu, rizika i likvidity, především tedy s podílovými fondy.
Mezi jednoznačné výhody třetího pilíře patří v tomto ohledu:
Naopak mezi nevýhody oproti pravidelným investicím do podílových fondů lze pak uvést:
Pro dokreslení výše uvedených obecných tvrzení jsem propočítal pár modelových příkladů pro různé věkové skupiny (viz Tabulka č.1). U výpočtů jsem uvažoval s průměrným hrubým zhodnocením prostředků v transformovaných fondech ve výši 2 % p.a., s průměrným hrubým zhodnocením prostředků v transformovaných fondech s více jak desetiletým předpokládaným horizontem ve výši 4,8 % p.a. a s rebalancováním výnosu u těchto fondů (s programem životního cyklu).
Prvním modelovým příkladem zastupující cílovou skupinu -40 je čtyřicetiletý účastník, druhým příkladem účastník ve věku 45 let a třetím pak účastník padesátiletý pro skupinu 50+. Pro každý z příkladů jsem posuzoval několik životních situací :
a) Účastník dodrží horizont spoření do důchodového věku
b) Účastník dodrží horizont spoření do 60 let věku
c) Účastník nedodrží předpokládaný horizont a produkt zruší v 55 letech
d) Účastník zemře v 55 letech
Z tabulky je jasně vidět, že nejvíce celkové výsledky ovlivňuje již zmíněná vratka státního příspěvku v případě výplaty jednorázového odbytného ve srovnání s pozůstalostní penzí u transformovaného fondu.
Na základě modelových výpočtů výše popsaných případů lze učinit několik obecných závěrů:
Psáno pro časopis Profi poradenství & finance
© 2025 KZ FINANCE | Důležité právní informace | Reklamační řád | Informace o FZ | Informace-investice | Kategorizace zákazníků | Střet zájmů | Zpracování osobních údajů | Informace o přístupu k udržitelnosti v oblasti finančních služeb | WHISTLEBLOWING – Systémy oznámení možného protiprávního jednání | Nezohledňování nepříznivých dopadů investičního poradenství na faktory udržitelnosti | Nezohledňování nepříznivých dopadů pojišťovacího poradenství na faktory udržitelnosti